Sähköautolla ja purjelaivoilla yhteinen päämäärä

Sähköautokehityksen kärjessä kulkeva eteläkorealainen KIA on tuonut The Tall Ships Races -tapahtumaan näytteille Helsinkiin SUV-sarjansa uusimman tulokkaan, EV3:n, viimeisimmän täyssähköautonsa. KIA on The Tall Ships Races Helsinki 2024 -tapahtuman pääyhteistyökumppani ja näillä molemmilla on sama päämäärä: puhtaampi ympäristö ja merien suojelu.

KIA on tehnyt yhteistyötä jo vuosia valtameriä puhdistavan maailmanlaajuisen organisaation, The Ocean Clean Up -organisaation kanssa. Tämän vuoksi KIAn maahantuojana toimivan Astara Finlandin viestintäpäällikön, Mikko Aution, mukaan oli luontevaa ryhtyä yhteistyöhön myös The Tall Ships Races Helsinki -tapahtuman kanssa.

”Tottakai haluamme tuoda työmme merien hyväksi ja tietysti myös uutuutemme, EV3:n, esille suurille massoille. Suomi on ollut vuodesta 2017 KIA:lle yksi suurimmista myyntialueista Euroopassa”, Mikko Autio toteaa.

The Ocean Clean Up -säätiöllä on suuria troolareita, joilla se kauhoo maailman meristä muovijätettä, kaikkea sitä muoviroskaa, jota ihmiset mereen heittävät ja päästävät. KIA hyödyntää merestä nostettua muovia kierrätysmateriaaleina autoissaan: kalaverkoista tehdään autojen lattiamattoja ja pet-muovipulloista sisäpintoja.

"Tottakai haluamme tuoda työmme merien hyväksi ja tietysti myös uutuutemme, EV3:n, esille suurille massoille. Suomi on ollut vuodesta 2017 KIA:lle yksi suurimmista myyntialueista Euroopassa", Mikko Autio toteaa.

”Kierrätettävyys ja uusiomateriaalit ovat auton rakenteessa keskeisiä kehitysalueita, akkujen kehitystyön lisäksi. Kierrätysmuovin lisäksi käytämme eläinperäistä nahkaa korvaamaan mm. sokeriruokoa ja maissia. Tapahtuma-alueella meillä on yleisön nähtävillä kymmenisen laatikkoa erilaisia näytteitä vaihtoehtoisista materiaaleista”, Mikko Autio kertoo.

The Tall Ships Races -organisaation lisäksi KIAa maahantuova Astara Finland on alkanut yhteistyöhön merien suojelussa myös John Nurmisen säätiön kanssa.

Sähköautojen akkujen valmistuksessa joudutaan edelleen käyttämään neitseellisiä raaka-aineita. Akkujen kierrätettävyys on Mikko Aution mukaan yksi keskeisimmistä haasteista tulevaisuudessa. Nyt jo kuitenkin sähköautojen akuille, jotka eivät enää palvele alkuperäisessä tarkoituksessaan, voidaan saada uusi elinkaari esimerkiksi tuulivoimaloiden toiminnassa.

”Käytetyistä sähköautojen akuista voidaan luoda niin sanotusti. akkupankkeja, energiavarastoja. Mutta energiayhtiöillä on tällä puolella isoin rooli, ei niinkään autojen valmistajilla”, Mikko Autio huomauttaa.

KIA puhuu nyt neljännen sukupolven sähköautoista. Parin vuoden takainen brändiuudistus nosti tavoitteet korkealle: KIA haluaa olla vuonna 2025 autoalan vastuullisin toimija.

Kuvaajat: Juha Hautakangas, Toni Panula